• Anasayfa
  • |
  • KUZEY KUTBU (ARKTİK) BÖLGESİ’NDEKİ DENİZ TAŞIMACILIĞI

KUZEY KUTBU (ARKTİK) BÖLGESİ’NDEKİ DENİZ TAŞIMACILIĞI

Küresel ısınma, etkileri ve sonuçları açısından sıkça tartışılan bir konu olarak önemini koruyor. Kutuplardaki buzulların erimesi ve bu bölgelerin daha "erişilebilir" olması küresel deniz taşımacılığında da değişim yaratacağa benziyor. Buza karşı güçlendirilmiş gemilerle gelen teknoloji, Kuzey Denizleri'ne açılmayı planlayan taşıma şirketlerinin lehine bir gelişme olsa da, yeterince hazırlığı ve tedbiri olmayanlar için bu denizlerde ticaret yapmak hiç kolay değil.

Geçtiğimiz ay İsveç'te Dünya Denizcilik Üniversitesi (WMU – World Maritime University), Uluslararası Denizcilik Örgütü (IMO – International Maritime Organisation) ve Arktik Konseyi işbirliğiyle ShipArc 2015 kapsamında bir konferans düzenlendi. Konuşmacılar, söz konusu bölgelerin haritalarındaki eksikliklerin halen giderilmediğini ve yön tayin etmeye yarayan donanımların yetersiz olduğunu vurguladı. Dondurucu soğuk ve şiddetli hava şartları da düşünüldüğünde, bu bölgelerde taşıma yapmanın tehlikeleri açıkça görülüyor.

Kuzey Kutbu Denizleri'nde yapılacak deniz taşımacılığının çevre üzerinde ciddi etkileri olacağı muhakkaktır. Konferansta özellikle atıkların toplanabileceği kıyı tesislerinin eksikliği ve olası petrol döküntülerinin soğuk veya buzlu sularda yol açacağı sonuçlar tartışıldı. Bu bölgede taşımacılık yapmaya kararlı şirketlerin muazzam bir teknik donanımı kendi bünyesinde barındırması şart gibi görünüyor.

IMO tarafından kabul edilen ve 2017'de yasallaşması beklenen Kutup Kodu (Polar Code), IMO'nun diğer yönetmeliklerinden bağımsız düşünülmemelidir. Kuzey Kutbu Bölgesi'nde taşımacılık yapacak gemi sahipleri veya işletmecileri tüm dünyada geçerli olacak bir yönetmeliğe sıcak baksa da, farklı beklentileri olan birçok tarafın sürece dâhil olması işleri bir nebze karmaşıklaştırıyor.

Ayrıca, buzlu sularda seyir ve yön bulma konusunda uzmanlaşmış denizcilerin sayısının yeterli olmadığını da hatırlamak gerekir. Kuzey Kutbu Bölgesi deniz taşımacılığına açılırken, başarısı kanıtlanmış uygulamalar sektör içinde yaygın olarak paylaşılmalıdır.

Kaynak: BIMCO