İMEAK DTO Ağustos 2024 AB Bülteni

Sayın Üyemiz,

Avrupa’da denizcilik sektöründe enerji verimliliği uygulamaları, deniz çevresinin korunması, dijital dönüşüm, denizcilikte teknolojik uygulamalar ve araştırma alanında meydana gelen güncel gelişmelere ilişkin çeşitli kaynaklardan derlenen haberler bilgilendirme amacıyla aşağıda sunulmaktadır.

  1. IBIA CII Düzenlemesinde Değişiklik Talep Ediyor

Uluslararası Bunkerciler Birliği (International Bunker Industry Association-IBIA) Uluslararası Denizcilik Örgütü’nün (International Maritime Organization-IMO) Karbon Yoğunluğu Göstergesi (CII) uygulamasında, bunker gemilerinin faaliyetleriyle uyum sağlayacak bazı değişiklikler yapılmasını önerdi.

18 Temmuz 2024 tarihinde kuruluş tarafından Deniz Çevresini Koruma Komitesi'ne (Marine Environment Protection Committee-MEPC) iletilen öneride, CII metodolojisinde değişiklik yapılması yönünde bir teklif sunulduğu belirtildi.

Kuruluş yetkililerince yapılan açıklamada: "IBIA olarak, tıpkı denizcilik sektörünün geri kalanı gibi, gemilerde uygulanan IMO Karbon Yoğunluğu Göstergesi (CII) derecelendirmeleri ile liman bölgelerinde ağırlıklı olarak kısa mesafelerde (sürelerde) faaliyet gösteren bunker gemilerinin çalışma şekilleri açısından CII metodolojisinin yetersiz kaldığı noktalara dikkat çekmek istemekteyiz. IBIA, uluslararası ticaret gemilerinin desteklenmesinde hayati bir rol oynayan bunker gemileri için doğru, güvenilir ve IMO Stratejisinin amacını tam anlamıyla yansıtacak şekilde uygulanan bir CII metodolojisi arayışındadır." ifadeleri kullanıldı.

CII kuralları 1 Ocak 2023'te yürürlüğe girdi ve gemilere A (en iyi) ile E (en kötü) arasında bir ölçekte yıllık verimlilik derecesi verildi. Halihazırda D ve E derecelerine sahip gemilerin de en az C derecesine yükselmesi gerekiyor.

IBIA'nın önerisi, bunker gemileri gibi sık sık kısa süreli sefer yapan gemilerin orantısız bir şekilde cezalandırılmasını önlemek adına, kısa mesafelerde (sürelerde) faaliyet gösteren       gemilere yönelik bir düzeltme faktörü içeriyor.

IBIA'nın IMO temsilcisi Edmund Hughes yaptığı açıklamada, "IMO'daki danışman devletleri bünyesinde barındıran bir kuruluş olarak IBIA, uluslararası deniz taşımacılığına yönelik düzenleyici çerçevenin etkin ve tek tipte uygulanmasını desteklemektedir. Ancak bu düzenlemelerde uyumsuzlukların tespit edildiği noktalarda, gelişme kaydedilmesi adına yapıcı katkılarda bulunacaktır.

IMO CII’nin gözden geçirilerek yeniden değerlendirilmesini üstlenirken, IBIA da, Eylül ayında düzenlenecek olan MEPC 82’ye; uluslararası deniz taşımacılığını destekleme konusunda paha biçilmez bir hizmet sunan bunker gemileri için, yürüttükleri faaliyetlerin doğası gereği lüzumsuz cezalar almamaları adına, kısa sefer (süre) düzeltme faktörünün uygulanması yönünde bir öneriyle katılıyor.” dedi. (Kaynak: IBIA)

  1. Dünya Bankası Çin'deki Yeşil Denizcilik Projelerini Finanse Edecek

Şanghay'da düzenlenen bir denizcilik konferansında verilen demeçte, Dünya Bankası'nın alternatif yakıt üretimi de dahil olmak üzere ülkedeki yeşil deniz taşımacılığı projelerini desteklemek için Çin hükümetiyle birlikte çalıştığı ve konuya ilişkin proje başvurularının alınarak değerlendirmelere başlanacağı açıklandı.

Dünya Bankası Enerji ve Madencilik Sektörleri Direktör Yardımcısı Tang Jie tarafından yapılan açıklamada, uygun değerlendirilen yeşil denizcilik projeleri için danışmanlık hizmetinin yanı sıra takribi 250-300 milyon dolar kredi verileceği ifade edildi.

Jie, Çin Maliye Bakanlığı Ulusal Kalkınma ve Reform Komisyonu'nun önümüzdeki aylarda yerel yönetimlere ve firmalara proje önerilerini sunmaları için çağrıda bulunacağını aktardı.

Dünya Bankası'na göre, denizcilik sektörünü 2050 yılına kadar tamamen karbondan arındırmanın maliyetinin 1,4 trilyon ila 1,9 trilyon dolar civarında olacağı tahmin ediliyor ve bunun önemli bir kısmının muhtemelen kara tabanlı altyapıya tahsis edileceği düşünülüyor.

Özel sektörün büyük yatırımlarda kilit rol oynayacağı ifadeleriyle açıklamalarını sürdüren Jie, Dünya Bankası olarak, farklı ülkelerdeki hükümetlerin katılımlarını kolaylaştırmalarına yardımcı olduklarını dile getirdi.

Çin'in gelecekte yeşil hidrojen, yeşil metanol ve yeşil amonyak da dahil olmak üzere önemli bir sıfır karbonlu endüstriyel yakıt üreticisi olacağını, ABD ve AB'deki politik desteğin etkisiyle, yeşil ve mavi hidrojen de dahil olmak üzere 2024 yılında 0,5 milyon ton ölçekte olan düşük karbonlu hidrojen arzının 2030'da 16,4 milyon tona çıkmasının ve Çin'in bu arzın %20'sini oluşturmasının beklendiğini vurguladı.

Jie, ölçek büyümesiyle birlikte 2030 yılına kadar Çin ve Hindistan da dahil olmak üzere bazı ülkelerde yeşil hidrojenin gri hidrojenden daha ucuz olacağının tahmin edildiği ifadeleriyle sözlerini tamamladı. (Kaynak: Lloyd’s List)

  1. IMO Konseyi Şeffaflık ve Bilgiye Erişim Konusunda Harekete Geçti

Uluslararası Denizcilik Örgütü Konseyi (International Maritime Organization-IMO), kuruluşun şeffaflığını artırmak amacıyla genel kurul toplantılarını canlı yayınlamaya ve belgelerini kamuoyunun erişimine açık hale getirmeye karar verdi.

8-12 Temmuz 2024 tarihleri arasında 132. oturumu için İspanya'dan Victor Jimenez Fernandez başkanlığında Londra'da toplanan Konsey, yaklaşımını ve uygulamalarını modernize etmeye yönelik bir dizi karar aldı.

Bunlar aşağıdaki uygulamaları kapsamaktadır:

Konseyin genel kurul oturumlarının canlı olarak yayınlanması

Konsey belgelerinin ve kararlarının kamuoyuyla paylaşılması

Toplantılara yüz yüze ve çevrimiçi katılımı mümkün kılmak için kalıcı hibrit yetenekler geliştirilmesi

Stratejik bir çerçeve aracılığıyla farklı dillerde iletişimin geliştirilmesi

Konsey, denizcilikle ilgili verilerin toplanması, işlenmesi ve paylaşılması için kapsamlı bir çevrimiçi merkez olan IMO Küresel Entegre Denizcilik Bilgi Sisteminin (Global Integrated Shipping Information System-GISIS) güncellenmesi ve iyileştirilmesi konusunda devam eden ilerlemeye de dikkat çekti.

Genel Sekreter Arsenio Dominguez tarafından konuya ilişkin yapılan açıklamada: "IMO'nun modernizasyonu ve şeffaflığı konusundaki çabalarım devam ediyor. Bunun gerçekleştirilmesinde büyük katkısı olan Sekreterya'nın profesyonel personeline yatırım yaparken, yeniden yapılandırmadan finansal varlıklarımızın en iyi şekilde değerlendirilmesine, istihdamdan binalarımızın en iyi şekilde kullanımına kadar verimlilik arayışına devam edeceğim." ifadeleri kaydedildi. (Kaynak: IMO)

Bilgilerinize arz/rica ederim.

                                                                                                         Saygılarımla,

                                                                                                          İsmet SALİHOĞLU
                                                                                                          Genel Sekreter

 

imeak_dto_a_ustos_2024_ab_b_lteni_hk.pdf